Rotterdam profiteerde vooral van de invoer en doorvoer van containers met
Chinese producten.

Een tweede goede bron van inkomsten was het vervoer van Russische olie.
De Siberische olie wordt in Rotterdam verscheept richting het Verre Oosten
bij gebrek aan pijpleidingen tussen Rusland en China.

De vervoer in de haven steeg met vierhonderd miljoen ton. De haven zit
daarmee, zeker wat het containervervoer betreft, bijna aan de limiet. "De
tweede Maasvlakte komt vijf jaar te laat," stelt Smits in een interview
met RTLZ. Ruimtegebrek leidde ertoe dat reders uitweken naar de haven van
Antwerpen.

Voor grondstoffen is nog wel ruimte. Dankzij de enorme opslagcapiciteit
voor onder andere ruwe olie profiteerde de haven van speculanten. Die
hielden afgelopen jaar flinke voorraden grondstoffen aan in afwachting van
verdere prijsstijgingen.

RTLZ: Interview Haventopman Hans Smits

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl